In relatia cu jurnalistii sunt doua lucruri esentiale pe care trebuie sa le iei in calcul: credibilitatea ta ca sursa si timpul scurt pe care il au ei la dispozitie. In plus trebuie sa stii ca majoritatea timpului pe care il dedica cercetarii il petrec pe internet. Toate aceste elemente duc la o singura concluzie: ceea ce vor gasi jurnalistii pe site-ul companiei tale va afecta in mod hotarator calitatea si numarul aparitiilor tale in presa.
De-a lungul timpului s-au facut mai multe studii despre impactul internetului asupra activitatii de Relatii Publice. Si noi, la Selenis, am vrut sa aflam direct de la jurnalisti ce le place si ce nu le place la site-urile companiilor romanesti. De aceea, timp de 5 luni am realizat o serie de interviuri cu redactori de la rubricile “Economic” ale unor publicatii importante.
I-am intrebat care sunt cele mai importante motive pentru care viziteaza site-ul unei companii si iata ce ne-au raspuns:
- sa gaseasca numele si datele de contact ale responsabilului de PR;
- sa verifice informatii de baza despre companie (numele managerilor si detalii despre acestia, unde se afla biroul central al companiei etc.);
- sa verifice sau sa gaseasca informatii despre rezultatele financiare;
- sa descarce imagini pentru a-si ilustra articolele;
- sa afle parerea companiei despre evenimentele importante din industrie.
Ni s-au confirmat astfel si pentru Romania, rezultate pe care le stiam deja din cercetari facute la nivel international.
Plecand de la motivele de mai sus am facut o lista cu 7 recomandari care te vor ajuta sa castigi increderea jurnalistilor, prin intermediul site-ului corporate. Fara a fi o lista completa, experienta noastra ne arata ca ele sunt cele mai importante din punctul de vedere al jurnalistilor.
1. Publica datele de contact ale responsabilului de relatia cu presa
Pare banal, dar acesta este principalul motiv pentru care jurnalistii ajung pe site-ul tau. Asigura-te ca le este usor sa gaseasca:
- numele complet si functia exacta;
- numarul de telefon direct (nu cel la care raspunde secretara);
- adresa de email personala (nu una generica de tipul office@… sau presa@…);
2. Asigura-te ca informatiile despre companie sunt usor de gasit
Ca orice utilizatori de internet, jurnalistii sunt grabiti si prefera un limbaj simplu. De aceea, asigura-te ca toate informatiile despre companie se gasesc intr-un singur loc pe site si ca folosesti termeni care pot fi intelesi de oameni fara pregatire tehnica. Asadar, publica la profilul companiei:
- obiectul de activitate si misiunea ;
- istoricul si informatii despre marimea companiei (numar de angajati, numar de filiale, piete unde isi desfasoara activitatea etc.);
- detalii financiare (cel putin informatii despre cifra de afaceri, profit, valoarea investitiilor);
3. Publica informatii despre Top Management
Acestea le sunt utile jurnalistilor, deoarece acestia:
- afla cum se scriu corect numele oamenilor din management (mai ales cand sunt straini sau cand numele lor contin diacritice);
- obtin informatii despre persoanele pe care le pot intervieva despre subiecte specifice (probleme de mediu, resurse umane, aspecte financiare etc.);
- afla informatii de background despre fiecare manager (functii in alte organizatii, expertiza, educatie, pregatire profesionala etc).
4. Publica pe site comunicatele de presa
Jurnalistii spun ca le cauta pe site ca sa afle:
- cum vrea compania sa fie perceputa de public;
- care este persoana din companie care poate sa dea o declaratie despre subiectul unui anumit comunicat;
- informatii de background despre un produs sau despre un serviciu al companiei;
- informatii despre evenimente sau comunicari financiare importante.
Afiseaza comunicatele in ordine cronologica si grupeaza-le dupa an, luna si/sau dupa categorie. Jurnalistii vor gasi astfel mai usor informatiile de care sunt interesati.
5. Publica aparitiile in presa
Jurnalistii sunt mai interesati de ce au scris alti colegi din presa despre o companie, decat de cum vrea respectiva companie sa fie perceputa. De aceea, acorda o mai mare atentie aparitiilor in media decat comunicatelor de presa.
Include pentru fiecare aparitie:
- numele jurnalistului care a scris respectivul material;
- acolo unde se poate, pune link-ul catre aparitia originala (de pe site-ul publicatiei).
6. Publica fotografii la calitate de print
Deadline-ul de redactie ii face de multe ori pe jurnalisti sa spuna “am nevoie de o fotografie ca sa ilustrez articolul despre compania X si am nevoie de ea repede”. Si asta indiferent ca e 8 dimineata sau 7 seara.
De aceea publica galerii cu fotografii la calitate de print. Pe langa fotografiile de la diverse evenimente sau conferinte de presa, nu uita sa faci o galerie cu imagini corporate (logo, imagini cu produse, fotografii ale managerilor etc).
7. Publica informatii despre politica de CSR si despre proiectele sociale pe care le-a derulat compania
Informatiile despre CSR publicate pe site-ul unei companii pot schimba perceptia jurnalistilor despre aceasta.
Am selectat doua declaratii ale unui jurnalist care a participat la studiul lui Jackob Nielsen – “Designing Websites to Maximize Press Relations”. Ele mi s-au parut relevante pentru a-ti arata cat de usor se schimba perceptia unui ziarist in functie de ce vede pe site-ul unei companii:
Declaratia jurnalistului cand deschide site-ul Wal-Mart: “Ma gandesc la Wal-Mart ca la un imperiu al raului care ocupa cele mai importante strazi ale oraselor noastre”.
Declaratia aceluiasi jurnalist dupa ce a citit despre programele de CSR ale Wal-Mart: “N-am stiut ca exista si o Fundatie Wal-Mart. 163 de milioane de dolari investiti in comunitate, este o suma importanta. Sunt impresionat”
Acestea au fost cele mai importante 7 recomandari care am crezut ca trebuie sa ti le fac intr-un prim material despre comunicarea cu jurnalistii.
Daca vrei sa le fructifici, transforma-le intr-un check-list si analizeaza cat de eficient este site-ul tau la ora actuala. Daca e nevoie realizeaza modificarile de rigoare.
Dupa un timp, intreaba-i pe jurnalistii apropiati daca ti-au vizitat in ultima vreme site-ul si cat de usor le-a fost sa gaseasca ce cautau. Sunt convins ca vei primi un feed-back bun. Iar asta va inseamna ca site-ul tau a devenit o sursa credibila de informatii pentru ei. O sursa care, in final, iti va aduce aparitii in presa mai multe si de mai buna calitate.
Surse folosite in documentare
Interviurile din seria “Ce cauta jurnalistii pe site-ul companiei tale?” pe care le-am facut cu redactori din departamentele “Economic”:
- Iuliana Roibu (Business Magazin)
- Anca Chilom (Capital)
- Eduard Ivascu (Ziua)
- Monica Cercelescu (Saptamana Financiara)
- Alina Stanciu (Cotidianul)
Studii facute de Jakob Nielsen:
- “Designing Websites to Maximize Press Relations”
- “About Us: Usability Guidelines for Presenting Company Information on Corporate Websites”
Cum te putem ajuta noi
Expertiza echipei Selenis se bazeaza pe analize riguroase ale nevoilor de informare pe care le au publicurile importante pentru un specialist in relatii publice. De asemenea, are la baza cele mai autoritare ghiduri de buna practica si benchmark-uri internationale.
Consultantii nostri iti stau la dispozitie daca:
- vrei sa obtii un audit complet al site-ului tau sau
- vrei sa realizezi un birou de presa online adaptat nevoilor de informare ale jurnalistilor.